Głównym założeniem i celem projektu jest odwrócenie istniejącej sytuacji gdzie przestrzeń publiczna, jaką jest dworzec, nie działa jako taka, lecz jest jedynie infrastrukturą spełniającą swoją rolę w sposób gdzie mają miejsce jedynie zachowania konieczne, a wręcz jest ona nieprzyjazna dla jej użytkowników. Nowoczesna, dobrej jakości przestrzeń publiczna sprzyja występowaniu różnorakich zachowań i interakcji społecznych poza tymi podstawowymi, powierzchownymi – wynikających z funkcji obszaru.
_
Podstawowymi założeniami funkcjonowania nowoczesnego CENTRUM PRZESIADKOWEGO jest utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa podróżnych, uspokojenie ruchu kołowego oraz podniesienie walorów estetycznych dworca jako przestrzeni publicznej o funkcji komunikacyjnej z priorytetem dla pieszych i rowerzystów. Centrum przesiadkowe jest w założeniu przestrzenią publiczną, która łączy funkcje dworca, placu i miejsca spotkań podróżnych i mieszkańców. Podstawą projektowania dworca autobusowego tego typu jest rezygnacja z tradycyjnego podziału przestrzeni między jezdnię i perony. Projekt podejmuje próbę scalenia obszaru komunikacji pieszej w obrębie PLACU o charakterze poczekalni, wokół którego rozlokowane są poszczególne perony. Taki układ z pewnością spełnia podstawowy cele modernizacji, jakim jest zapewnienie płynnego ruchu autobusów oraz możliwie jak najbardziej wszechstronne zapewnienie komfortowej obsługi pasażerów.
ul. Męczenników Oświęcimskich, Żory
Anna Małek, Tomasz Błażyca, Bartosz Garczarczyk, Paweł Maryńczuk
Konstrukcja: mgr inż Adam Łój
Instalacje sanitarne: Airproject Sp. z o.o.
Instalacje elektryczne: mgr inż. Andrzej Góra
Projekt drogowy: Via projekt Jan Pownuk
HLS System Sp. z o.o.
Miasto Żory
5471 m2
600 m2
774 m2
4501 m3
2017
2018-2019
16 700 000 PLN
Tomasz Zakrzewski, Wojciech Losa